CBIR: Content Based Image Retrieval

بازیابی تصویر محتوا محور

CBIR: Content Based Image Retrieval

بازیابی تصویر محتوا محور

معرفی کتاب"شناسایی تصویر و طبقه بندی، الگوریتم ها،سیستم ها و برنامه های کاربردی"


شناسایی تصویر و طبقه بندی آن یکی از پرجاذبه ترین زمینه ها در علوم تصویربرداری و مهندسی است. توانایی جایگزینی قابلیت های بصری انسان با یک ماشین بسیار مهم است و کاربردهای متنوعی دارد. ایده اصلی این است که با پردازش داده های به دست آمده از سنسور، صحنه تصویر را بررسی کنیم. چنین دستگاه هایی می توانند بطور قابل توجهی حجم کار را کاهش داده و دقت تصمیم گیری توسط اپراتورهای انسانی را در زمینه های مختلف از جمله سیستم های نظامی و دفاعی، مهندسی پزشکی، نظارت بر سلامت، جراحی، سیستم های حمل و نقل هوشمند، تولید، روباتیک، سرگرمی و سیستم های امنیتی بهبود بخشد.

تشخیص تصویر و طبقه بندی آن یک زمینه فعالیت چند رشته ای است و مستلزم بهره گیری از فن آوری های متنوع و تخصصی در سنسورها، الگوریتم های پردازش سیگنال / تصویر، VLSI، سخت افزار و نرم افزار و سیستم های بسته بندی می باشد. در بعد نظامی منابع قابل توجهی در این زمینه صرف شده است چون تشخیص درست تصویر و طبقه بندی آنها برای پرسنل نظامی درعملیات، به منظور شناسایی صحیح و تشخیص هدف بسیار ضروری است.

در گذشته، بیشتر برنامه های کاربردی تشخیص و دسته بندی عکس برای سخت افزار های نظامی بوده که هزینه های زیادی نیز برای آنها صرف شده است. با پیشرفت های اخیر در دستگاه های  الکترونیکی نوری، سنسورها، سخت افزار الکترونیکی، کامپیوترها و نرم افزارها، تشخیص تصویر و سیستم های طبقه بندی با بسیاری از برنامه های کاربردی تجاری قابل انجام است. در حالیکه پیشرفت های قابل توجهی در تشخیص تصویر و تکنولوژی های طبقه بندی وجود دارد، مشکلات و چالش های فنی عمده در این زمینه نیز وجود دارد که عمدتا بر اثر شرایط محیطی، تغییرات هندسی، زاویه بازتاب و... است. علاوه بر این، در بسیاری از برنامه های کاربردی، هدف یا جسم مورد علاقه، قسمت کوچکی از یک صحنه بسیار پیچیده است که می بایست کاوش شود تا محل دقیق هدف یا شی مورد نظر مشخص گردد. گاهی اوقات الگوریتم ها با مجموعه ای از داده های آموزشی معتبر وجود دارد که باعث عملکرد بهتر برنامه ها می شود.

این کتاب پیشرفت های مهم اخیر در سنسورها، الگوریتم های پردازش تصویر و سیستم های تشخیص تصویر و طبقه بندی با کاربردهای متنوع در بعد نظامی، هوا فضا، امنیت، ردیابی تصویر، رادار، بیومدیکال و حمل و نقل هوشمند را ارائه می دهد. این کتاب شامل مشارکت برخی از محققان برجسته در زمینه ارائه یک مرور کلی پیشرفت در شناخت و طبقه بندی تصویر در دهه گذشته می شود. این اطلاعات هر دو بعد تئوری و عملی را در بر می گیرد. این کتاب برخی از رویکردهای پیشرفته در زمینه تشخیص تصویر با استفاده از پردازش تصویر، فیلترینگ تصویر غیرخطی، نظریه آماری، نظریه تشخیص بیزی، شبکه عصبی و تصویربرداری سه بعدی را نشان می دهد. در حال حاضر هیچ تکنیک کلی و غالبی وجود ندارد که بتواند برای تمامی مسائل به کار رفته و مشکلات طبقه بندی را حل کند. این کتاب به برخی از زمینه های ابتدایی در پردازش سیگنال / تصور نیز پرداخته که برای مهندسان برق و کامپیوتر با گرایش پردازش سیگنال / تصویر، مهندسین کامپیوتر، تصویربرداران، مهندسان زیست پزشکی، فیزیکدانان کاربردی،تکنسین های سیستم های دفاعی و دانشجویان و محققان این رشته ها مفید می باشد.

در قسمت اول کتاب روش های تشخیص و شناسایی اهداف مطرح و راههای شناسایی آنها بر اساس مقالات موجود به شرح ذیل مطرح می شود

1- آشکارسازهای هدف مبتنی برشبکه عصبی برای تصویربرداری مادون قرمز چند باندی

2- تبعیض هدفمند مادون قرمرمنفعل

3- تشخیص اشیاء در تصاویر SAR

4- تشخیص لبه و مکان در تصاویر SAR: مشارکت مدل های قابل اصلاح آماری

5- تشخیص خودروهای نظامی با استفاده از تصاویر مبتنی بر مشاهده با استفاده از مدل سازگار با مدل CAD

6- اعوجاج ثابت حداقل میانگین مربع خطا الگوریتم فیلتر برای تشخیص الگو

در قسمت دوم راههای تشخیص تصویر سه بعدی مطرح می شود که عبارتند از:

7- ارتباط الکترو نوری برای تشخیص الگو سه بعدی

8-  تشخیص سه بعدی با استفاده از هولوگرافی دیجیتال

قسمت سوم: سیستم های تشخیص تصویر غیرخطی مورد بحث قرار می گیرد

9- اعوجاج تحمل شناخت تصویر گیرنده با استفاده از یک روش چند فرضیه ای

10-  شناخت الگوی همبستگی: رویکرد بهینه ابشیج محالنوبیس

11- فیلتر غیرخطی مطلوب برای شناسایی اهداف تحریف شده پر سر و صدا

12- مینیمم نرم برای فیلتر مقاوم به خطا به منظور شناسایی تصویر

در بخش چهارم: کاربرد تجاری سیستم های تشخیص تصویر مورد مطالعه قرار می گیرد

13- تشخیص چهره مبتنی بر تصویر: مسائل و روشها

14- تکنیک های پردازش تصویر برای شناسایی خودکار و ردیابی خودکار

15- توسعه ابزارهای تشخیص الگو در برنامه های کاربردی براساس الگوریتم انتخاب فرکانس فضایی اتوماتیک

 

لینک دانلود کتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.