CBIR: Content Based Image Retrieval

بازیابی تصویر محتوا محور

CBIR: Content Based Image Retrieval

بازیابی تصویر محتوا محور

CBIR چیست؟


بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا CBIR[1] به عنوان پرس و جو با محتوای تصویر QBIC[2]  و بازیابی اطلاعات بصری مبتنی بر محتوا CBVIR[3] شناخته شده است. یکی از مشکلات استفاده از تکنیک های بینایی کامپیوتری مربوط به بازیابی تصویرمی باشد. بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا با رویکردهای مبتنی بر مفهوم سنتی مخالف است. در روش صنعتی برای جستجوی تصاویر دیجیتال در پایگاه داده های بزرگ می بایست از فرا‌داده‌ها مانند کلمات کلیدی، برچسب ها یا توصیف های مربوط به تصویر استفاده نمود. "مبتنی برمحتوا" به این معنی است که جستجو را بر اساس محتوا به جای ابرداده هایی مانند کلمات کلیدی، برچسب‌ها یا توصیف های مربوط به تصویر تجزیه و تحلیل می کند. اصطلاح "محتوا" در این زمینه ممکن است به رنگ ها، شکل‌ها، بافت ها و یا هر گونه اطلاعات دیگر که می تواند از تصویر بدست آید اشاره می نماید. قطعا  CBIR مفید است زیرا جستجوهایی که صرفا بر روی فراداده تکیه می کنند وابسته به کیفیت و کامل بودن فراداده ها دارند از طرفی ثبت فراداده ها به صورت دستی برای تصاویر، با وارد کردن کلمات کلیدی برای آنها در پایگاه داده های بزرگ عملا امکان پذیر نبوده و یا سالیان متمادی به طول خواهد انجامید هرچند ممکن است کلمات کلیدی ثبت شده با روش مذکور نیز برای توصیف تصویر کفایت نکنند.

اصطلاح "بازیابی تصویر مبتنی بر محتوا" در سال 1992 مطرح شد، زمانی که T. Kato  برای بازیابی اتوماتیک تصاویر از یک پایگاه داده بر اساس رنگ ها و شکل های موجود استفاده نمود[1]. از آن به بعد، این اصطلاح برای توصیف روند بازیابی تصاویر مورد نظر از یک مجموعه بزرگ بر اساس ویژگی های تصویری هماهنگ استفاده شده است. تکنیک ها، ابزار ها و الگوریتم هایی که استفاده می شوند، از زمینه هایی مانند آمار، تشخیص الگو، پردازش سیگنال و بینایی کامپیوتر استفاده می نمایند[2]. اولین سیستم CBIR تجاری توسط شرکت آی بی ام توسعه یافته و QBIC[4]  نامیده شد[3].



منابع



[1] Eakins, John; Graham, Margaret. "Content-based Image Retrieval".. University of Northumbria at Newcastle. Archived from the original on 2012-02-05. Retrieved 2014-03-10.

[2] Content-based Multimedia Information Retrieval: State of the Art and Challenges

[3] Rui, Yong; Huang, Thomas S.; Chang, Shih-Fu (1999). "Image Retrieval: Current Techniques, Promising Directions, and Open Issues




[1] Content-based image retrieval

[2] query by image content

[3] content-based visual information retrieval

[4] query by Image Content

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.